Eerste week vrijwilligerswerk (Moin) - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Imke - WaarBenJij.nu Eerste week vrijwilligerswerk (Moin) - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Imke - WaarBenJij.nu

Eerste week vrijwilligerswerk (Moin)

Blijf op de hoogte en volg Imke

20 September 2012 | Costa Rica, San José

Maandag 10 t/m vrijdag 14 september;
Bij Paradero Rescue Center (al gaan ze de naam veranderen in Costa Rica Sanctuary) in Moin heb ik een alfabet aan nieuwe ervaringen opgedaan. Hieronder volgen ze in willekeurige volgorde:

A Twee apen in mijn nek en één op m´n hoofd
Zoals vooraf verteld was, mag je de dieren inderdaad vanaf de eerste dag vasthouden. Dus daar zat ik met 3 knuffelkonten.

B Babytucan ontmoet
Zijn snavel is ongeveer net zo groot als de rest van zijn lichaam. Valt me mee dat ie niet continu voorover kukelt.

C Kokosnoten plukken
Onze tactiek was super; boven op de schouders van mijn collegaatje stond ik die dingen los te draaien totdat ze naar beneden vielen. Binnen 10 minuten liepen we met onze buit, 5 coconuts, terug. De anderen konden niet geloven dat het ons gelukt was en dachten dat we met veel mazzel een paar goede exemplaren op de grond hadden gevonden. Nope. Als iemand ons gefilmd zou hebben, was het vast een hit op youtube geworden. Ik moest zo hard lachen dat ik een paar keer bijna uitgleed en arme Jana brak zowat doormidden, want na een tijdje werd het toch best zwaar.

D Kayakken in een rivier met krokodillen
We dachten dat het echt waar was en deden uiterst voorzichtig. Toen we een zwemmer tegenkwamen, wisten we dat het allemaal wel mee zou vallen.

E Zoveel muggenbulten tegelijkertijd hebben
Niet fijn.

F Gebeten worden door een papegaai
Van schrik schreeuwde ik (ja, deze keer wel) en hij plus zijn kooikameraden vlogen als de wiedeweerga naar de hoek aan de andere kant. Sukkel.

G Handdoek wassen die vervolgens viezer uit de machine komt.
En bedankt.

H Wakker gemaakt worden en binnen 1 minuut aan de ontbijttafel verschijnen.
Naar wc, plens water in gezicht, pannenkoeken uit de mand plukken en klaar. Oké, misschien 2 minuten max.

I Duitse les geven aan een Spanjaard
Heb hem het volgende geleerd ´Normalerweise wohne ich in Spanien. Jetzt aber in Costa Rica, weil ich gerne mit Tieren arbeiten möchte´. Tijdens het avondeten wist ie de helft al niet meer. So much for nothing.

J Drie kilometer met een zware weekendtas in de kokende hitte over een zandpad lopen
De praatjesmakende buschauffeur zei dat het ´slechts´ 600 à 700 meter was. Wrong wrong, mister. Elke paar uur gaat er een bus die pal voor het rescue center stopt. Neem je een andere dan heb je pech en moet je, like me, een eind lopen.

K In bijna groen zwembadwater springen
Door J was ik zo bezweet dat de vieze kleur me niet tegenhield.

L Bullshit spelen
Het is ook echt een bullshit kaartspel, dus het bleef bij die ene keer.

M Donateur willen worden en zeker weten dat je geld goed terecht komt
Je kunt bijv. adoptieouder worden van een aapje waarbij je maandelijks een (klein) bedrag stort en daarvan wordt voedsel voor hem of haar gekocht. In dit geval gebeurt het daadwerkelijk, ik ondervind het aan den lijve. Als iemand anders ook interesse heeft, svp melden.

N Erachter komen dat de lieve kuikens geen nieuwe medebewoners zijn, maar als voer voor de uil dienen
Ai. Ik was ontstemd. Dacht er zelfs aan ´s nachts stiekem het deurtje open te zetten.

O Spaghetti met tomatensoep i.p.v. -saus eten
Het was, zacht uitgedrukt, best wel waterig. Aangezien het center maar een schijntje ontvangt van de fees die we betaald hebben, at ik het gewoon netjes op. Het minste wat ik kan doen.

P Niet kunnen slapen door brullende apen naast de deur
Wat een herrie. Ik had niet in de gaten wat het geluid precies was (had oordoppen in, moet je nagaan hoeveel kabaal ze kunnen maken) en dacht alleen maar 'hou ff op, dan kan ik verder slapen'. Tijdens het ontbijt hoorde ik dat het een stel apen was op 3 bomen afstand van onze slaapruimte. Twee collega's hadden er geluidsopnamen van gemaakt.

Q Omarmd worden door een luiaard
Langzame beestjes zijn het, alsof ze op slow motion stand zijn gezet. Best scherpe klauwen ook, maar dat mocht de pret niet drukken.

R Strand en oceaan als verlengstuk van je achtertuin
Poort uit, zandpad oversteken et voilà: u bent gearriveerd.

S Ondergepiest worden
Moest even in mijn geheugen graven; au pair tijd, als kind tijdens een experimenteel spelletje (haha, grapje) of eventuele kwallenbeten uit het verleden. Maar nee. Dit was voor zover ik me kan herinneren de primeur. De schuldige? Het oppasaapje die zich even liet gaan, terwijl ie op mijn schouder zat. Ik wist meteen hoe laat het was toen er ineens een warme straal over mijn rug liep. Ben snel naar de wc´s gelopen om het goedje er zo veel mogelijk af te spoelen. Onderweg kwam ik de coördinatrice tegen die zei dat ik wel vaker dit doort perikelen kon verwachten. O jee...

T Slapen in een zeer wiebelend stapelbed
In een stapelbed heb ik wel vaker geslapen, maar deze veroorzaakt telkens een lokale aardbeving als ik erop klim. Vraag me af wanneer ie het begeeft. Please not when i'm asleep.

U In de middag gevangen vis bij het avondeten op je bord terugvinden
Korte revival van de prehistorie was het; de vis was door de mannen gevangen, ik stond de eerste drie te bakken en daarna waren mijn vrouwelijke collega´s met de koekenpan in de weer. Om vervolgens met z´n allen aan tafel proberen niet in een graatje te stikken.

V Een ontsnapte aap in de keuken proberen te vangen
Na 4 gepikte bananen lukte het ons haar staart te pakken te krijgen.

W Hangmat als schommel gebruiken
Rechtop zitten, benen buitenboord aan één kant en dan proberen de dakgoot te raken. Fijne bezigheid als je last heb van de dolle 10 minuten.

X Kokosetende honden
Als geintje gingen we de huishonden (die nu zelfs een beetje aanvoelen als mijn eigen dieren en dat voor iemand die katten eigenlijk leuker vindt) stukjes geven. Ze blijken er dol op, dus nu worden ze er heel af en toe op getrakteerd.

Y Kraan in vorm van waterval
Het is een beetje lastg water drinken dat wel. Desondanks wil ik ook zo'n kraan in mijn huis. Misschien. Als ik ooit veel geld heb.

Z Zoenende aapjes gespot
Tijdens het babysitten, zoals het genoemd wordt, vliegen ze elkaar niet alleen in de haren.

  • 24 September 2012 - 13:21

    Lindsy:

    HEEEYY IMMIE!! IK ben de eerste die op jouw supergrappige en soms minder grappige verhalen mag reageren!! hihihi, wat leuk wederom weer! Ik denk ik plaatjes he??!! hihi, dit zal je je hele leven nog wel bijblijven denk ik zo. Volgens mij raaskal ik alweer, as usual, nou veel plezier nog!!! Haast overbodig om te zeggen lees ik zo.........Dikke knuf en ook aan de dieren van me he?? hihi!! XXXXXXXXXXXXXX

  • 28 September 2012 - 13:22

    Lindsy:

    heey, nog niets nieuws..........to read......hihihi grapje!!!! XXXXXXXXXXXXX Hoe ist daaro???
Imke

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 39920

Voorgaande reizen:

13 December 2012 - 07 April 2013

Back in the snow

12 Augustus 2012 - 08 November 2012

Exploring overseas

Landen bezocht: